Vstup do manažérskej roly je vzrušujúcim a zároveň náročným cieľom. Keď už ste priradili zodpovednosti tým, ktorých vediete, čo by ste mali urobiť ďalej? Existujú tri tajomstvá novodobého minútového manažéra, ktoré vám pomôžu získať skvelé výsledky od svojich zamestnancov a zároveň vám s nimi zabezpečia dobrý vzťah. Tieto tajomstvá sú odvodené z knihy The One Minute Manager od Kena Blancharda a Spencera Johnsona.
Prvé tajomstvo nesie názov minútové ciele. Ak nedáte svojim ľuďom jasný cieľ, prakticky im zaviažete oči a hovoríte im, aby mierili k cieľu, ktorý nevidia. Skvelý manažér odstraňuje závoj nevedomosti a necháva svojich ľudí vybrať si cieľ a potom nastaviť vzdialenosť od neho tak, aby to pre nich bolo výzvou aj zábavou. Skvelí manažéri neprikazujú svojim ľuďom, aký cieľ majú mať. Pomáhajú nastaviť si vlastné ciele pomocou minútového procesu stanovovania.
Ako postupovať pri minútových cieľoch?
- Napíšte všetky svoje ciele na papier
- Použite maximálne 250 slov
- Minútu si ciele opakovane čítajte
- Každý deň si nájdite minútu na zhodnotenie výsledkov
- Zhodnoťte, či vaše kroky zodpovedajú stanoveným cieľom
Druhé tajomstvo sa zameriava na minútovú pochvalu. Výkony zamestnancov sú kritické pre úspech organizácie, a preto je dôležité, aby s nimi manažér pravidelne komunikoval ohľadom ich výkonu. Keď zamestnanec dosiahne úspech a stanovené ciele, je dôležité mu to jasne oznámiť a pochváliť ho za jeho úsilie a výkon. Táto pochvala by mala byť vyslovená v čo najkratšom čase od dosiahnutia výsledku, aby bola efektívna a zvýšila motiváciu zamestnanca.
Ako postupovať pri minútových pochvalách?
- Pochváľte svojich zamestnancov okamžite
- Povedzte im, čo urobili správne
- Povedzte im, ako pomohli organizácii
- Buďte konkrétny (jasne povedzte, za čo konkrétne pracovníka chválite)
Tretím tajomstvom je minútové presmerovanie. Keď zamestnanec nesplní očakávania, je dôležité to okamžite zaznamenať a komunikovať o tom s ním. Táto spätná väzba by mala byť konštruktívna a zameraná na nápravu chýb. Je dôležité si uvedomiť, že cieľom nie je kritizovať zamestnanca, ale pomôcť mu zlepšiť sa a dosahovať lepšie výsledky. Predstavte si, že jeden z vašich zamestnancov sa musí naučiť nový softvérový program na splnenie úlohy. Dáte mu samostatný tutoriál a poviete mu, aby k vám prišiel s prípadnými otázkami. Nevráti sa, tak predpokladáte, že sa rýchlo učí. Neskôr zistíte, že sa zasekol a bol frustrovaný, ale nechcel za vami prísť s hlúpou otázkou, takže sa točil v kruhu.
Ako postupovať pri minútovom presmerovaní?
- Upozornite ľudí okamžite v momente, keď chybu spravili
- Povedzte im, čo konkrétne spravili zle
- Na pár sekúnd sa zastavte a vytvorte nepríjemné ticho, aby si uvedomili, čo spravili zle. Následne vytvorte fyzický kontakt (napríklad podanie ruky) aby bolo jasné, že ste na ich strane
- Pripomeňte im, ako si ich vážite
- Potvrďte, že si o nich myslíte len to najlepšie, ale nie o ich výkone v tejto situácii
S týmito tromi tajomstvami efektívneho manažovania, minútovým zadávaním cieľa, minútovým presmerovaním a minútovými pochvalami, môže manažér vytvoriť produktívne a motivujúce pracovné prostredie, kde zamestnanci dosahujú vysoké výkony a organizácia sa stane úspešnou.
Ak by ste sa spýtali zamestnancov, či vedia, že robia svoju prácu dobre, čo by podľa vás odpovedali?
Takýto prieskum spomína vo svojej knihe Kenneth Blanchard a ukázalo sa, že väčšina zamestnancov na túto otázku odpovedalo, že nevie, či robí veci dobre. Čo ale určite vedia je, keď veci nerobia dobre. “Ak robím veci zle, hneď je krik a volajú ma… To viem vždy. Či robím veci dobre? Ak je ticho, nič sa nedeje, tak si myslím, že veci robím dobre. Ale s istotou to neviem.”
Doprajte svojim zamestnancom istotu v tom, že veci robia dobre. Prichyťte ich, keď veci robia dobre a pochváľte ich.
Mimochodom, pochvala patrí k silným motivačným faktorom a nič vás nestojí. Teda pardón, stojí vás minútu vášho času. :)