Ľudský mozog nie je stvorený na multitasking. Jednoducho povedané, čím viac má podnetov, ktoré vyžadujú pozornosť, tým viac sa „zahrieva“… To vedie k nízkemu výkonu a niekedy až k vyhoreniu.

Tak prečo to stále robíme?

Existuje viac dôvodov. Niektorým úlohám sa jednoducho nevyhneme. Niektoré sú zaujímavejšie, ako tie, na ktorých by sme skutočne mali robiť alebo o nich premýšľať. A potom je tu naše ego ? Myslíme si, že my to predsa dáme.

Avšak najčastejším dôvodom, prečo si stále zaťažujeme mozog novými a novými úlohami, je fakt, že máme tendenciu skĺznuť do zlých návykov – bez toho, že by sme si to vôbec uvedomovali. Často si hovoríme, „zajtra to už bude lepšie, budúci týždeň bude pokojnejší, v ďalšom kvartáli na to bude čas…“ Medzičasom sa náš mozog a telo – postupne a nepozorovane – dostávajú na hranicu vyhorenia.

Tejto situácii sa vieme vyhnúť „uprataním“ si štýlu práce hneď na začiatku. Ak začínate v novej práci – najmä na manažérskej pozícii – spravte si audit vašich pravidelných úloh a premyslite si, ktoré viete delegovať. Ponechajte si iba takú prácu, ktorú máte skutočne rád, v ktorej ste top a ktorú môžete spraviť iba vy. Pre všetko ostatné je čas, aby ste začali veriť svojmu tímu a kolegom.

Zlepšite sa v plánovaní (kto by to nepotreboval, že?)

Skúste si dávať kratšie deadliny. Môže to znieť stresujúco, avšak v konečnom dôsledku to prinesie splnenie úloh rýchlejšie.

Je to umenie (a je to aj cvik, pozn. autorky) nájsť rovnováhu medzi dostatočne krátkym termínom a zároveň si nevytvárať stres. Spravte si analýzu – koľko času Vám trvá robiť jednotlivé aktivity. Budete mať lepšieu predstavu, ako na tom reálne ste. Niektorí zvyknú odhad preceniť až o 5-10 percent. Niektorí naopak svoj čas podhodnotia.

Čo ale, keď sa cítim preťažený práve teraz?

Vrátiť v čase sa nemôžeme, aby sme si veci preplánovali. Čo môžeme spraviť sú rôzne cvičenia. Napríklad jednoduché cvičenie – ktoré vám rozpumpuje krv ale zároveň Vás neunaví – Vám môže pomôcť prekonať preťaženosť. Strečing alebo malá prechádzka Vám môže pomôcť tiež.

Podobne môžu pomôcť aj mindfulness techniky. Napr. metóda 5 – 4 – 3 – 2 – 1. Zastavte sa, prestaňte pracovať, zhlboka sa nadýchnite a pomenujte:

  • 5 vecí, ktoré vidíte
  • 4 vecí, ktorých sa môžete dotknúť
  • 3 veci, ktoré počujete
  • 2 veci, ktoré cítite
  • 1 vec, ktorú viete ochutnať

Príliš uletené pre vás? Tak si skúste upratať stôl. Je to veľmi užitočný a úplne neuletený spôsob, ako sa znova spojiť s vonkajším svetom mimo vašej hlavy.

Multitasking a koncentrovanie sa nejdú ruka v ruke. Naša myseľ sa prirodzene dokáže sústrediť iba na jednu vec v jednom momente. Toto je napríklad dôvod, prečo majú ľudia autonehody, keď telefonujú popri šoférovaní.

Aby ste sa vyhli takejto „autonehode“ v práci, je čas, aby ste si dávali pozor na svoje plánovanie, váš zoznam úloh a vašu myseľ.

Spracované podľa článku Stop feeling overhelmed at work… Here is how