Tento článok vznikol v spolupráci s časopisom Zisk manažment vo februári 2021.
Čo sa ale nemení, je 5 pilierov, na ktorých dobrý tím stojí.
Sú nimi:
- Dôvera
- Zdravá argumentácia
- Schopnosť zaviazať sa
- Udržiavanie sa vo vzájomnej zodpovednosti
- Záujem o spoločné výsledky a ciele
Patrick Lencioni hovorí o 5 príčinách nefunkčnosti tímov. Pri mojej práci ako lektorky a facilitátorky firemných porád mám skúsenosti, že väčšina tímov si potrebuje ujasniť všetky tieto body. Niekde treba pracovať na dôvere, inde na zaviazaní sa. Aj ten najlepší tím, ktorý povie, že sa neháda, nemusí byť dokonalý. To, že sa neháda môže iba znamenať, že sa členovia tímu boja konfliktu a tak radšej svoj názor nevyjadria.
Ako ale budovať tímy online?
Zistili sme, že piliere sa nemenia. Práve naopak, všetky sú stále aktuálne, len ich treba upevňovať. V online ešte intenzívnejšie. Nemôžeme očakávať, že „každý má svoju prácu, vie, čo má robiť, tak všetko bude fungovať, akoby sme chodili do práce.“
Dohodnite si „online“ rituály
Nájdite si platformu, kde sa budete s kolegami stretávať „na živo“ – aby ste si vymenili informácie, ako postupujete v práci, aké sú nové projekty, čo ste dosiahli.
Skúste si nájsť náhradu za čo najviac vecí, čo ste robili aj na pracovisku – porady, diskusie pri káve, obedy, rýchle odovzdávanie informácií, oslávenie úspechu.
Napr.:
- Pondelkové/týždenné kick-off meetingy – krátke pozdieľanie každého člena tímu, čo plánuje v daný týždeň robiť, čo sú priority
- Ranné mikro-meetingy (check-in, „operatívka“) čo sa mi podarilo včera; top priorita na dnes; potenciálne prekážky
- Týždňové „uzatváračky“ – dovoľte členom tímu pozdieľať, čo sa im podarilo, na čom začali pracovať, čo možno nestihli – nemusí ísť o nič veľké. Tieto zdieľania udržujú tím v kontakte, v „dianí“, zaangažovaných.
- Piatkové „víťazstvá“ – nalepte „post-it“ s vašim úspechom za daný týždeň (napr. na spoločnú zdieľanú tabuľu)
- Projektové meetingy – ak pracujete na nejakom projekte, nezabúdajte sa pravidelne stretávať a hovoriť o tom, ako postupujete. Umožní to udržiavať tím produktívny a vychytať potenciálne chyby, nedostatky.
- „Kuchynka“ – spravte si spoločnú „miestnosť“ – virtuálnu kuchynku, kde môžete prísť na kávu. Môžete mať ranný spoločný čas, kedy zdieľate spolu, ale môžete do nej vstúpiť aj hocikedy cez deň. Nikdy neviete, kto tam bude ?
- 1 to 1 stretnutia – ak ste šéf tímu, nezabúdajte na pravidelné stretnutia, aby ste dávali a prijímali spätnú väzbu
MEETINGY ONLINE a ICH PASCA
Nepodceňujte prípravu na meetingy. Všetci pracujeme pri počítači, a ak ešte aj meeting má byť online, ľudia začínajú byť unavení.
- Dodržte čas (mikro-meeting – max 2 min na člena tímu)
- Pripravte sa – ak používate „white board“, zdieľanú tabuľu, predpripravte ju
- Vizualizujte – používajte myšlienkové mapy, rôzne šablóny na vizualizáciu (napr. miro)
- Ak plánujete ťažký meeting, prizvite si facilitátora
- Používajte kamery – pri diskusiách je nutné, aby ste videli aj neverbálnu komunikáciu kolegov
- Dohodnite si vopred, kedy budú všetci k dispozícii (na meetingu sme všetci) – inak pracuje každý, ako mu vyhovuje
Celý článok si prečítajte tu.