Čo znamená pojem radikálna otvorenosť (alebo úprimnosť)? Nejedná sa o bezočivú agresivitu, manipulatívnu falošnosť ani zhubnú empatiu. Radikálnu otvorenosť si osvojili lídri po celom svete v spoločnostiach všetkých veľkostí. Stal sa z nej kultúrny fenomén, ktorý nachádza uplatnenie v širokom spektre ľudských vzťahov. Naučí vás vyjadrovať sa zdvorilo a zároveň jednoznačne.

Osobný záujem a priama konfrontácia je základom metódy radikálne otvorenosti. Zistíte, ako si vypýtať kritiku, aby ste boli lepší manažéri, aj ako dať druhým spätnú väzbu, ktorá im pomôže rásť. Naučiť sa chváliť, ale aj kritizovať, je cesta k tomu mať rád svoju prácu a ľudí, s ktorými pracujete.

Vďaka radikálne otvoreným vzťahom s členmi tímu sú šéfovia schopní plniť svoje tri kľúčové povinnosti:

  • Vytvoriť kultúru empatickej otvorenosti
  • Vybudovať súdržný tím
  • Dosahovať výsledky spoluprácou všetkých

Prečo je to také zložité?

Osobný záujem o iných nás začne sprevádzať okolo 18. – 20. roka života, kedy je naše ego maximálne krehké. Prídeme do prvého zamestnania a pri akomkoľvek citovom vyjadrení nám niekto povie “buď profesionál”. Veľa mladých ľudí si myslí, že by sa v tomto momente mali začať správať ako robot bez emócií. Ako sa však chcete zaujímať, ak do práce prichádzate ako robot?

Rada je: Buďte viac ako len profesionál. Vytvorte pracovné prostredie, do ktorého môžete priniesť ľudskú bytosť a budovať skutočné medziľudské vzťahy. Láska však nie je všetko, čo potrebujete a tu prichádza druhý krok radikálnej otvorenosti, ktorý je potrebné robiť súčasne.

Druhým krokom je priama konfrontácia, alebo aj “ochota niekoho nahnevať”. Od kedy sme sa naučili v detstve rozprávať, rodičia nás učili, že pokiaľ nemáme na jazyku nič pekné, nemáme radšej hovoriť vôbec. V tomto bode života sa to však mení. Zrazu je vašou prácou povedať, čo sa vám nepáči, priamo do očí svojich zamestnancov a to je radikálna zmena.

Robiť obidve veci naraz je ťažké, pretože ak sa sústredíme na to, aby sme neboli ako robot a ukážeme empatiu k svojim zamestnancom, alebo kolegom, zabudneme, že im musíme aj oponovať a priamo ich konfrontovať ohľadom nedostatkov.

Ak sa sústredíme viac na konfrontovanie, pôsobíme nepríjemne – agresívne, ak to preženieme s osobným záujmom, pôsobíme manipulatívne – neúprimne. Občas sa však stane, že správnym osobným záujmom získame náklonnosť k osobe a kvôli vzniknutej empatii jej nepovieme niečo, čo by mala vedieť. To sa nazýva ničivá empatia.

Je teda dôležité odhadnúť presný pomer osobného záujmu a priamej konfrontácie. Ak sa vám to podarí, stanete sa tým správnym lídrom pre vašu spoločnosť.

Radikálnej otvorenosti sa viac venujeme v našom programe pre lídrov Leadership 2.0: Spoznajte svoj potenciál a objavte v sebe lídra. Jarné kolo otvárame už čoskoro. Pozrite si termíny v našich Aktualitách.